fredag 21 februari 2014

Beta.

Jag har aldrig varit dålig i skolan.
Tvärtom.
Jag lärde mig multiplikationstabellen.
Jag lärde mig att passa in.
Jag lärde mig att föra saker i bevis.
Jag lärde mig att föra min talan.
Sen tappade jag mitt språk.
Jag lärde mig att böja franska verb.
Jag och Anton lärde oss svåra ord.
Jag och Johan byggde rökbomber.
Jag och Carro gömde oss med ett skelett.
Jag och Dan gick sida vid sida.
Jag lärde mig periodiska systemet utan till.
Jag lärde mig allt om renässansen.
Jag skrev ett arbete om svarta hål.
Sen föll jag i ett.
Men först fick jag högsta betyg för min körsång,
och mitt arbete om kommunism,
och provet i mekanik,
och för att jag aldrig sa hora.
Jag har aldrig varit dålig i skolan.
Men jag lärde mig klockan sist av alla mina klasskompisar.
Och än idag har jag inte förstått vad vi ska ha tiden till.
Tvärtom.

Inget av namnen i texten är fingerade.
Det är däremot drömmen om att övervinna kroppens gravitation.

1 kommentar:

  1. Du skriver så fint. Jag har inte klurat ut än vart du är på väg eller vad du vill. Inte heller om du själv vet det. Men jag önskar lycka till!

    SvaraRadera