söndag 10 februari 2013

Om mina ord.

Varför söker du detta stipendium? 
 
I mycket kom det över mig när en länk till Berättarkrafts hemsida hamnade under min näsa. Jag såg temat AVGÖRANDE ÖGONBLICK och förflyttades snart till inlandet och till människor som inte sett kusten och till en berättartradition som inte sällan handlar om att hålla käft. Jag känner mig mycket hemma i en omgivning som har mycket att berätta men faktiskt låter bli, som bygger luftslott, och inte tar för givet att folk vill lyssna.

Jag packar väskan varje kväll.
Och packar upp den på morgonen.

Att berätta, med ord, är kanske den enda utflykten.

Beskriv kortfattat hur du arbetat med din berättelse och hur du relaterar till årets tema? 
 
Det finns situationer som kan verka speciella men egentligen handlar livet allra mest om de ögonblick som man faktiskt inte minns. I det lilla är varje ögonblick livsavgörande och i byn kan alla höra dig skrika, det är just därför man låter bli.

Arbetet med berättelsen började i ett möte och slutade ett par timmar senare i 7996 tecken. Så är det nästan alltid.

Enda skillnaden är att flaskposten den här gången nådde land.

Hur skulle du vilja utveckla din berättelse/berättarteknik inför ett muntligt framförande? 
 
Bara orden 'muntligt' och 'framförande' skär som två knivar i mig. Jag vet att det inte är bra men jag har svårt att se andra vägar. Utveckla?

Din tidigare erfarenhet inom muntligt berättande? 
 
En gång när jag gick i till exempel mellanstadiet höll jag en fem minuters muntlig redovisning om brunbjörnen. Man kunde nog tro att den satt under katedern.


Anmälningsformulär till stipendiet Berättarkraft 2013.

3 kommentarer:

  1. De säger att det hjälper att tänka sin publik naken. De ljuger. Det får mig bara att tänka på annat och jag glömmer helt vad jag skulle säga.

    Kul liknelse med björnen. Jag är också livrädd...trots att det är en del av mitt yrke.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för att du orkade dig igenom den prövning som det tydligen är att kunna kommentera här.

    Har också hört om det där naken-tricket. Dock inte testat. Nakna människor brukar inte göra mig lugnare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte om det är svårare att kommentera här än på andra bloggar.

      Radera