måndag 11 februari 2013

Kuken på svenska flaggan.

Jag pissar på flaggan, skrek Mattias Alkberg från scenen på Nordanå när han förra veckan hade kommit hit för scenshow tillika sin egen begravning och sedan fortsatte han med en sång om lillprinsen; fylld med monarkikäftsmällar, könsord, anarkism och med ett sväng som i vanliga fall hade rimmat med sittdans. Det var inte död, han var inte död, men så här en vecka senare har jag fortfarande inte bestämt mig. I det mörker som låg över hela sammanhanget, många lager täckfärg, har jag förblivit i dagarna sju, försmäktat och jonglerat med bollarna: geni, nödvändigt bottenslam eller bara märkligt. Konceptet, sminket och motorsågen; de yviga gesterna. Känslan suger, som ungdomen en gång sade. Suger musten ur en. Att inte riktigt veta vad man känner är värre än att inte känna alls.

Svaret från kungahuset lät sig dock inte vänta. Den där bittra lulehasafoten ska inte få dra skam över oss, har det viskats om i salarna på Drottningholm, Haga och pensionärsboenden, från övervintrade Herman Lindqvist-figurer och trötta löständer. Blåblodets styrkedemonstration mot den gula urinen. Madeleine och hennes brittisk-amerikanska riddare i skinande rustning, den vida kostymen, hade nu förlovat sig och till sommaren väntar ett nytt bröllop, nytt porslin, förhoppningsvis jubileumsmazariner och folk som viftar med små flaggor och ännu mindre eftertanke. Spektaklet Sverige. Och Alkberg vrider sig i sin grav.

Applåder. Och med det vita sminket utsmetat, av svett och stress, ser man när Mattias Alkbergs begravning bugar inte bara fysiskt igenom masken och teatern utan något ännu mer, något som når ännu djupare, kanske tillbaka till livet. Förstår tidigt att jag vrider på mig för att det kliar i stjärten. Insikten om att det med ett koncept i förgrunden lätt blir mer hjärna än hjärta. Mindre punk och mer hov. Mindre Matti och mer fasad. Från stålverkets och snålblåstens Luleå har det kommit många sanningar. Den här har jag nog bara inte riktigt förstått ännu.


Publicerad i Norran 2012-10-29

Spotify: Mattias Alkberg – Skända Flaggan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar