fredag 15 mars 2013

Jag minns.

Det är inte bara när det går åt helvete man ska utvärdera, sade tränaren till oss för många år sedan och fortsatte: utan det är viktigt att ibland bara ta ett steg tillbaka och tänka. Nästa match slog han sönder två klubbor och en sopkvast. Kallade målvakten för fitta.

Jag minns
hur jag hade problem att åka skridskor
medan de andra svischade förbi
på översteg och säkra fötter
i jakten på en dröm
miljoner kronor
ett omklädningsrum med bubbelbad
och att få vara nån.

Jag minns
hur pappa putsade mitt visir
med schampo och kärlek
för att kylan inte skulle få fäste
om utsikten
och insikten
på uterinken där var det 20 grader kallt
där min kompis ändå hade åkt
sedan morgonen.

Jag minns
beskedet
som rubbade ett helt liv
mitt mitt mitt
och att ingen trodde mig
då jag berättade att tårarna
visst var allergi
inte alls ett stukat självförtroende
utan pollen
i slutet av november.

Jag minns segrarna
blodet och benkrosset
ett öga för ett öga
och två framtänder för tre poäng
med siktet inställt på att överleva
bara en dag till
en period
ett ögonblick
i rampljuset eller under rubriken
katalogiserad som gubbslem
fanns inget annat.

Jag minns inte förlusterna
på samma sätt som man inte minns
den första kärleken
bästisen som försvann
våren
tre minuter innan läggdags
och vägen hem
men det är den sorts ärr
som försäkringsbolagen vägrar stå för.

Jag minns vännerna
som med försikt men på tre dagar
fanns i ens liv
nakna inför världen
men tillsammans mot den
med ibland en enda gemensam nämnare
och andra gånger samma dagbok
strid med kniven mot strupen
och i bästa fall lasagne
men sen försvann han till ungefär Ryssland
eller Sundsvall
eller ett bättre vetande.

Jag minns människorna
ramen
runt det heliga skådespelet
ansiktena
som skrek att jag var en idiot
men som omöjligt kunde veta
ansiktena
som skrek att jag var en hjälte
och fick varje droppe att kännas värdefull
oavsett smak.

Jag vet
att jag har problem med att åka skridskor
medan de andra svischar förbi
på översteg och säkra fötter
i jakten på en framtid
ser jag ödmjukt på gåvan
att få vara en del av ett sammanhang
en gemensam puls
av pisslukt och äkta känslor

Och det. Ska jag minnas.

5 kommentarer:

  1. Alltså förlåt, men jag kan inte komma på något annat att säga än:

    Fan, vad bra du skriver! Alldeles tagen.

    SvaraRadera
  2. Tack fina molnet och tack fina Amanda. Era ord värmer.

    SvaraRadera
  3. Jättefint! Igenkänningen, vändningarna och drivet gjorde att jag blev glad av att läsa stycket.

    SvaraRadera
  4. Vackert. Vemodigt. Starkt.

    SvaraRadera